سوالات متداول سفر به اروپا

1ویزا شنگن(اروپا) چیست؟
نوعی از روادید که به شما اجازه میدهد به 26 کشور اروپایی حوزه شنگن سفر کنید.
2با ویزا شنگن(اروپا) به کدام کشورهای اروپایی میتوانیم سفر کنیم؟
هر فرد با داشتن ویزا شنگن میتواند به 26 کشور اروپایی شامل؛ فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، یونان، بلژیک، اتریش، هلند، سویس، پرتغال، مجارستان، لهستان، جمهوری چک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ،ایسلند، استونی، اسلونی، لتونی، لاتویا، لیختن اشتاین، لیتوانی ومالت سفر کند.
3انواع ویزا شنگن چیست؟
ویزا تایپ سی(ᴄ) متداول ترین نوع ویزا شنگن است که مدت اقامت آن کمتر از 90 روز میباشد و نوع توریستی ویزا است، نوع دیگر ویزا تایپ دی(ᴅ) است که معمولاً برای تحصیل، کار، آموزش و ... به متقاضی داده میشود و حداکثر تا یکسال اعتبار دارد. ویزا مالتی شنگن همان ویزای توریستی است، که به مسافر اجازه میدهد به دفعات وارد حوزه شنگن شود، ولی مجموع اقامت مسافر در هر شش ماه، باید کمتر از 90 روز باشد.
4اطلاعات قید شده بروی استیکر(برچسب)ویزا شنگن چیست؟
درقسمت بالا استیکر، سمت راست کد کشور صادر کننده و شماره رفرنس(مرجع) ویزا حک میشود، در خط پایین آن دو تاریخ قید شده ، که محدوده زمانی ورود و خروج شنگن را به ما میگوید، خط پایین، تایپ(نوع) ویزا مشخص شده، مثلاً (ᴄ) توریستی کمتر از 90 روز است ، بعد از آن تعداد دفعات ورود به اروپا مشخص شده مثلاً اگر (1) باشد یعنی یکبار ورود، اگر (مالت) باشد یعنی چندین بار ورود ، عدد بعدی مدت زمانیست که ما اجازه اقامت در اروپا را داریم(مثلا 8، یعنی 8 روز و 7شب) ، مابقی اطلاعات شامل محل صدور ویزا ، تاریخ صدور ویزا ، شماره گذرنامه فرد متقاضی ، نام و نام خانوادگی مسافر و ... میباشد.
5چرا وقتی ویزا مالتی یکساله میگیریم ، مدت اقامت 90 روزه در ویزا قید میشود؟
شما با داشتن ویزا مالتی شش ماهه ، یکساله، دوساله و ... بیش از 90 روز در هر شش ماه نمیتوانید در اروپا اقامت داشته باشید.
6فرم ویزا اروپا(شنگن) را از کجا میتوانیم تهیه کنیم؟
شما میتوانید فرم سفارت های مربوطه را از سایت گلخندان گشت تهیه کنید . لازم به ذکر است، فرم هر سفارت به زبان همان کشور است ولی اطلاعات خواسته شده در تمام فرم ها یکی است.
7مدارک لازم برای اخذ ویزا شنگن(اروپا) چیست؟
شما باید برای اخذ ویزاشنگن(اروپا) ، مدارک شغلی ، شناسایی، بانکی، سند ملکی و ... داشته باشید. ضمناً ریز مدارک در چک لیست مدارک در سایت گلخندان گشت موجود است.
8چه فرد یا افرادی واجد شرایط برای اخذ ویزا شنگن(اروپا) هستند.
بطور کلی افرادی که دارای شغل مشخص (با مدارک مستدل) ، حساب بانکی خوب (گردش سه ماهه حساب با مانده بالای 100 تا 150 میلیون) هستند شرایط بهتری برای اخذ ویزا دارند، البته داشتن سند ملکی ، سپرده بلند مدت ، تاهل و ... نیز به این شرایط کمک میکند.
9افراد زیر سن قانونی( زیر18 سال) آیا میتوانند بدون یکی یا هر دو والدین به اروپا سفر کنند؟
افراد زیر 18 سال که با یکی از والدین خود سفر میکنند باید حتماً اجازه نامه محضری از پدر یا مادر که سفر نمیکنند را داشته باشند. افرادی که با شخصی غیر از پدر و مادر خود قصد سفر دارند، حتماً میبایست اجازه نامه محضری هر دو نفر پدر و مادر را داشته باشند.
10افرادی که مدارک شغلی ندارند ، برای سفر به اروپا(شنگن) باید چه کار کنند؟
بطور کلی هر فرد باید مدارکی به سفارت ارائه کند تا نشان دهد قادر به تامین مخارج سفر است ، حالا فردی که شاغل نیست میتواند مدارک شغلی از بستگان درجه یک خود نشان دهد که او را در این سفر ساپورت(پشتیبانی) مالی میکند، بطور مثال خانم خانه دار که به تنهایی قصد سفر دارد، باید مدارک شغلی همسر خود را ارائه کند.
11آیا ارائه تمکن بانکی به تنهایی برای سفارت های اروپایی به عنوان مدارک مالی کافیست ؟
خیر، مسافر باید علاوه بر ارائه تمکن مالی حتماً پرینت گردش سه ماهه حساب خود را نیز به همراه داشته باشد.(به انگلیسی)
12مدارک مالی برای سفارت های اروپایی(شنگن) باید چه زمان از بانک گرفته شود؟
تاریخ صدور پرینت گردش حساب و تمکن مالی باید حتماً کمتر از 7 روز تا قبل از مصاحبه باشد.
13هزینه انگشت نگاری برای سفارت های اروپایی چقدر است؟
هزینه انگشت نگاری یا اصطلاحاً بایومتریک برای سفارت های مختلف ، متفاوت است. بطور مثال برای فرانسه و یونان 105 یورو ، برای آلمان 79 یورو ، برای ایتاللیا 60 یورو و ...
14برای گرفتن ویزا شنگن(اروپا) ، گذرنامه باید حداقل چقدر اعتبار داشته باشد؟
حداقل اعتبار گذرنامه باید 6 ماه باشد و باید برنامه به نحوی تنظیم شود که زمان بازگشت از سفر سه ماه از اعتبار گذرنامه مانده باشد. ضمناً گذرنامه باید حتماً دو برگ سفید داشته باشد. ولی توصیه میکنیم درصورتیکه گذرنامه شما کمتر یا نزدیک شش ماه اعتبار دارد آنرا تعویض کنید.
15فرم های ویزا شنگن به چه زبانی باید پر شود؟
فرم های ویزا باید به زبان انگلیسی تکمیل شود.
16آیا فرم ویزا شنگن را میتوان دستی پر کرد؟
اینکه فرم سفارت دستی پر شود یا خیر، بستگی به سفارت مربوطه دارد ، برای بعضی سفارت های اروپایی تکمیل دستی قابل قبول است و برای بعضی از سفارت ها باید از طریق سایت های مربوطه فرم را تکمیل کرد.
17دعوتنامه برای سفارت های اروپایی، باید چه مشخصاتی داشته باشد؟
دعوتنامه باید از طریق فرد مقیم اروپا ارسال شود ، این دعوتنامه باید به تایید پلیس و شهرداری کشور مربوطه برسد. این فرد میتواند از دوستان یا یستگان فرد متقاضی باشد.
18آیا دعوتنامه غیر رسمی(دستی ویا تایپی) هم مورد قبول سفارت های اروپایی هستند؟
بله ، در صورتیکه هدف و مدت سفر ، مشخصات کامل فرد دعوت کننده (نام و نام خانوادگی، آدرس ، کد شناسایی و ...) و یا مشخصات کامل شرکت دعوت کننده ( نام شرکت ، آدرس ، شماره ثبت و ... ) به همراه مشخصات کامل شخص دعوت شده در آن قید شده باشد، مورد قبول سفارت های اروپایی میباشد.
19مدت اعتبار دعوتنامه کشورهای اروپایی چقدر است؟
دعوتنامه های رسمی و غیر رسمی تا شش ماه دارای اعتبار میباشند.
20از چند وقت قبل از سفر به اروپا میتوانیم برای گرفتن وقت مصاحبه اقدام کنیم ؟
شما میتوانید از سه ماه قبل از سفر به اروپا ، برای گرفتن وقت مصاحبه اقدام کنیم.
21نزدیکترین و دورترین تاریخ سفری که میتوانیم به سفارت های اروپایی اعلام کنیم، چه زمانی است؟
نزدیکترین تاریخ سفر 21 روز پس از تاریخ مصاحبه و دورترین تاریخ 90 روز پس از انجام مصاحبه میباشد.
22مدت زمانیکه طول میکشد تا جواب ویزا شنگن(اروپا) حاضر شود چقدر است؟
جواب ویزا شنگن معمولاً بین دو تا سه هفته به طول می انجامد. که البته به سفارت مربوطه هم بستگی دارد، گاهی تا یک ماه هم زمان میبرید.
23در زمان ورود به کشورهای اروپایی(حوزه شنگن) به چه مدارکی نیاز داریم؟
پلیس درهنگام ورود به کشورهای اروپایی علاوه بر چک کردن ویزا شنگن شما، احتمال دارد بخواهد "واچر هتل"(برگه رزرو هتل) و "بیمه مسافرتی " شما را هم چک کند، پس بهتر است درصورتیکه با تور سفر نمی کنید این دو مورد را به همراه داشته باشید. در غیر اینصورت باید به ازاء هر شب اقامت در اروپا 120 یورو(با ازاء هر نفر) همراه داشته باشید.
24برای سفر به اروپا، به چه نوع بیمه مسافرتی نیاز داریم؟
بیمه مسافرتی که برای اروپا(حوزه شنگن) نیاز داریم حداقل باید 30000 یورو پوشش داشته باشد.
25هزینه بیمه مسافرتی اروپا(حوزه شنگن) چقدر است؟
هزینه بیمه مسافرتی به چند عامل از جمله مدت سفر، سن مسافر، پوشش بیمه و ... بستگی دارد، ولی بطور معمول هزینه بیمه مسافرتی برای یک سفر 8 تا 15 روزه برای یک فرد بزرگسال زیر 60 سال، با پوشش 30000 یورو، حدوداً 82000 تومان میباشد.
26درصورتیکه نیاز به استفاده از بیمه مسافرتی داشته باشیم، چه کاری باید انجام دهیم؟
هرزمان که نیاز به استفاده از بیمه مسافرتی داشته باشیم ، ابتدا بهتر است به مراکزی درمانی که دردفترچه بیمه آمده است مراجعه کنیم، یا برای راهنمایی بیشتر با شماره تلفن قید شده در بیمه نامه تماس بگیریم. در صورتیکه هیچ کدام از دوحالت مقدور نبود، بهتر است به هر مرکز درمانی که مراجعه میکنیم برای وجه پرداختیمان رسید مهر شده بگیریم تا پس از بازگشت به کشور بتوانیم مبلغ فوق را از بیمه دریافت کنیم.
27آیا لازم است مدارک خود را برای اخذ ویزا شنگن ترجمه کنیم؟
تمامی مدارک لازم برای اخذ ویزا شنگن، باید به زبان انگلیسی ترجمه رسمی شوند(غیر از آلمان) ، همچنین برخی از سفارت های حوزه شنگن علاوه بر ترجم رسمی، خواهان تاییدات وزارت امورخارجه و دادگستری هستند.
28درصورت ریجکت شدن(رد شدن یا ریفیوز) ویزا شنگن،سفارت چه مدرکی به ما میدهند؟
زمانیکه ویزا شنگن ریجکت میشود ،سفارت اصل گذرنامه به همراه برگه ریجکتی(رفیوز) را ما تحویل میدهد.
29درصورتیکه برای ویزا شنگن اقدام کرده باشیم و درزمان جواب دهی، سفارت گذرنامه را بدون استیکر ویزا و بدون برگه ریجکتی به ما تحویل بدهند به چه معنی است؟
زمانیکه سفارت های اروپایی، گذرنامه را بدون استیکر ویزا و بدون برگه ریجتی به ما تحویل میدهند ، بدین معنیست که پرونده درخواست ما را کنسل کرده اند، ریجکت نشده ایم اما ویزا هم نداده اند. که این کار سفارت برای ما بهتر از ریجکت شدن است.
30موارد ذکر شده در برگه ی ریجکتی(رد ویزا – رفیوز) به چه معنی است؟
مورد یک ؛ مدارک ارائه شده جهت مسافرت جعلی،تقلبی و یا مخدوش میباشد. مورد دوم؛ توجیه قابل قبولی در مورد هدف از مسافرت و نیز شرایط اقامت مورد نظر ، ارائه داده نشده است. مورد سوم؛ شرایط شما جهت برخورداری از توانایی مالی کافی به منظور سفر و اقامت در اروپا و بازگشت به کشور محل اقامت یا مبداء و نیز عبور از خاک اروپا جهت عزیمت به سایر کشورهای اروپایی، به اثبات نرسیده و قادر به فراهم کردن قانونی شرایط مذکور نمیباشید. مورد چهارم؛ شما با در دست داشتن روادید متحدالشکل و یا روادید با محدودیت مرزی، برای مدت 90 روز در یک دوره 180 روزه در قلمرو کشورهای شنگن اقامت داشته اید. مورد پنجم؛ در سیستم اطلاعاتی شنگن، پذیرش شما طبق اعلام واصله از سوی ...... مورد مخالفت قرارگرفته است. مورد ششم؛ بنا بر اعلام نظر یکی یا تعدادی از کشورهای شنگن، حضور شما برای نظم عمومی ، امنیت داخلی، سلامت عمومی موضوع ماده 2 بند 19 آیین نامه اتحادیه اروپا شماره 2006/562 (کد مرزهای شنگن) ، یا برای روابط بین الملل یکی یا تعدادی از کشورهای شنگن، تهدید محسوب میشود. مورد هفتم؛ بیمه درمانی مناسب و معتبر برای مسافرت ارائه داده نشده است. مورد هشتم؛ اطلاعات موثقی در توجیه قصد شما از مسافرت و شرایط اقامت مورد نظر ، ارائه داده نشده است. مورد نهم؛ عدم اطمینان به قصد شما در ترک خاک کشورهای شنگن، قبل از خاتمه اعتبار روادید. مورد دهم؛ فقدان شواهد کافی در توجیه ارائه تقاضای روادید در مرز به دلیل میسر نبودن امکان انجام اینکار از پیش. مورد یازدهم: متقاضی روادید، از درخواست خود صرف نظر کرده است.
31چه مدت زمان بعد از ریجکتی ویزا شنگن ، میتوانیم مجددا برای اخذ ویزا اقدام کنیم؟
شما میتواند شش ماه پس از ریجکتی ویزا شنگن، مجدداً اقدام کنید، گذشت این زمان به معنی پاک شدن یا لغو ریجکتی نیست، و این سابقه تا اخذ ویزا جدید در پرونده شما خواهد ماند.
32چطور میتوانیم ویزا شنگن(اروپا) بگیریم؟
شما میتواند برای اخذ ویزا شنگن(اروپا) با در دست داشتن مدارکی که در سایت مان ذکر شده، به کارشناسان ما در آژانس گلخندان گشت مراجعه نمایید.

تورهای پیشنهادی اروپا

مهر ۲۴, ۱۴۰۲

یونان ۴ شب و ۵ روز (آفر ویژه یونان) | پاییز و زمستان ۱۴۰۲

قیمت از 990 یورو + نرخ بلیط

تاریخ اعتبار: 1402/12/29

5 روز و 4 شب

هتل مرکز شهر

فروش ویژه
مهر ۲۴, ۱۴۰۲

۴ شب رم + ۳ شب پاریس | پاییز و زمستان ۱۴۰۲

قیمت از 1650 یورو + نرخ بلیط

8 روز و 7 شب

هتل مرکز شهر

قابل خرید
مهر ۲۴, ۱۴۰۲

ایتالیا ۴ شب و ۵ روز (آفر ویژه ایتالیا) | پاییز و زمستان ۱۴۰۲

قیمت از 1090 یورو + نرخ بلیط

تاریخ اعتبار: 1402/12/29

5 روز و 4 شب

هتل مرکز شهر

فروش ویژه
اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۱

۴ شب آتن | یک روز گشت کروز

قیمت از 850 یورو + نرخ بلیط

5 روز و 4 شب

هتل مرکز شهر

تاریخ تور گذشته است